Decyzja o zmianie dotychczasowego dostawcy prądu często może się okazać dobrym krokiem w kierunku oszczędności w naszym domowym budżecie. Obecna oferta dostawców na rynku jest naprawdę bogata a sam proces formalności wyjątkowo krótki i zwięzły. Może już czas rozważyć taką decyzję?
Czy aby na pewno mogę?
Tak. Od 2007 roku każda osoba w Polsce ma możliwość zmiany swojego obecnego dostawcy prądu na dowolnie przez siebie wybranego. Rynek oferuje nam naprawdę szeroki wybór różnorodnych ofert, pakietów i możliwości z których możemy skorzystać, jeśli tylko zdecydujemy się na określonego dostawcę. Ma być prościej, łatwiej i przyjemniej. W Internecie przeczytacie wiele artykułów na ten temat, znajdziecie różnego rodzaju kalkulatory i porównywarki. Jest więc w czym wybierać!
Krok 1 – research dostawców
Pierwszym i podstawowym krokiem będzie sprawdzenie jacy sprzedawcy prądu działają na terenie naszego dostawcy energii elektrycznej. Można również wybrać kogoś spoza listy udostępnionej przez Operatora, jednak wtedy trzeba czekać na zawarcie Generalnej Umowy Dystrybucyjnej między dystrybutorem, a wybranym przez nas sprzedawcą energii. Trwa to oczywiście trochę czasu – jest to opcja dla osób, którym szczególnie nie zależy na czasie.
Krok 2 – wypowiedzenie umowy ze starym dostawcą
Niezwykle istotna kwestia. W tej sytuacji należy złożyć pisemne oświadczenie. W przypadku pierwszego wypowiedzenia umowy będzie to, tak zwana, umowa kompleksowa, która obejmuje zarówno sprzedaż jak i dystrybucję energii.
Krok 3 – zawarcie umowy z nowym dostawcą
Aby zapewnić ciągłość dostaw prądu zawarcie nowej umowy powinno nastąpić z chwilą wygaśnięcia dotychczasowej umowy. To niezwykle istotna kwestia, jeśli nie chcemy zostać bez prądu.
Krok 4 – umowa o świadczenie usług dystrybucyjnych
Jeśli jest to pierwsza zmiana dostawcy prądu, to oprócz wyżej wspomnianej umowy kompleksowej i zawarcie nowej umowy sprzedaży należy również pamiętać o umowie o świadczenie usług dystrybucyjnych z operatorem systemu dystrybucyjnego. Staje się ona ważna w momencie rozwiązania umowy kompleksowej z byłym sprzedawcą i może zostać zawarta na czas nieokreślony. W sytuacji, kiedy nie jest to pierwsza zmiana sprzedawcy nie ma konieczności wypowiadania i ponownego zawierania umowy o świadczenie usług dystrybucyjnych z operatorem systemu dystrybucyjnego.
Krok 5 – poinformowanie Operatora Systemu Dystrybucyjnego o zmianie sprzedawcy prądu
Jako odbiorca mamy obowiązek zgłoszenia zmiany sprzedawcy prądu Operatorowi Systemu Dystrybucyjnego. Można to często zrobić poprzez formularz na stronie WWW. Operator ma obowiązek umożliwić nam zmianę sprzedawcy przed upływem terminu 21 dni od dnia otrzymania powiadomienia o zawarciu umowy sprzedaży lub umowy kompleksowej z nowym sprzedawcą.
Krok 6 – ostateczne rozliczenie z poprzednim sprzedawcą
Nasz dotychczasowy sprzedawca ma obowiązek dokonać z nami rozliczeń nie później niż 42 dni od dnia dokonania zmiany. Operator Systemu Dystrybucyjnego musi również przekazać stan licznika sprzedawcy dotychczasowemu oraz nowemu sprzedawcy w takim terminie, który umożliwi dokonanie rozliczeń z odbiorcą.
https://www.gkpge.pl/Oferta/Dla-domu/Krajowa/zmiana-dostawcy-energii-elektrycznej-pge
Odpowiedź na pytanie: “czy mogę zmienić dostawcę prądu?” jest oczywiście twierdząca. Jest kilka kroków, które należy podjąć. Jeśli odpowiednio się przygotujemy cały proces powinien pójść sprawnie i bez większych komplikacji. W przypadku wątpliwości zawsze należy pytać.